Piaget: Bilişsel Gelişim Evreleri

Temel Kavramlar

  • Zeka: Çevreye uyum sağlama, baş etme
  • Gözden geçirilmiş klinik Yöntem: Yarı yapılandırılmış bir araştırma ortamı. Vaka incelemesi öncesinde çocuğun düşünce yapısını ortaya çıkarmak amaçlanır.
  • Örgütleme: Amaç Denge Kurma
  • Şema: Örgütlenmiş davranışlardır.
    • Zihinsel Şema: Top çeşitlerini bilmek.
    • Davranışsal Şema: Top oynamak.
  • Uyun Sağlama: Çevre ile etkileşirken uyumlu olma
    • Özümleme: yeni bilgiyi, eski şema ile açıklama
    • Uyma: şemalar yeni durumu açıklamak için yetersiz yeni şema oluşturma.
  • Dengeleme: Yeni edinilen bilgilere göre zihni dengeli hale getirebilme.
  • Olgunlaşma: Fiziki gelişimi ifade eder.
  • Yaşantı
  • Kültürel Aktarım

Kuramın 4 temel kuralı

  1. Kuramda evreler değişmez.
  2. Hiyerarşi oluşturur.
  3. Gelişim oranlarında farklılık vardır.
  4. Her evre kendi özelliklerini gösterir

Kuramın Evreleri

  • Duyusal Motor Dönemi(0-2 yaş) dünyayı öğrenme kanalları duyulardır. Bu dönemde beden farkındalığı, vücut parçaları arasında koordinasyon, yürüme, tuvalet eğitimine hazırlık evresidir.
    • Doğuştan gelen refleksler aynen devam eder
    • Ses bulaşması: ağlama, gülme
    • Nesne sürekliliği: nesnelerin hareket etmesini halinde tamamen kaybolmadığı
    • Ertelenmiş taklit: akılda tutma
    • Hedefe yönelik davranış: anneye doğru uzanmak
  • İşlem Öncesi Dönem(2-7 yaş) sembolik fonksiyon ortaya çıkar. Dil gelişir.
    • Ayrımlaşmamış sesler. Ham sesinden yemek istiyorum ya da yiyorum sesine
    • Tek yönlü düşünce: Düşünceleri tersten ifade edemez.
    • Devresel Tepki: Bilginin sürekli tekrarı
    • Sembolik oyun
    • Egosantrizm: Ben merkezcilik.
    • Paralel oyun: bir arada ancak birlikte değil
    • Toplu Monolog:
    • Kişi Sürekliliği: elbise ve görüntülerin dışında kişinin kalıcı olduğunu anlar.
    • Animizm: cansız nesnelere canlı gibi davranması. TV’de gördüğü birinin gözyaşını silmesi.
  • Somut İşlevler Dönemi(7-12 yaş)
    • Sınıflama ve sıralama işlevleri
    • Tersine döndürme: 8×4=4×8
    • Perspektif etme: Başkalarının düşünceleri olduğu gibi kavrama, yerine koyma
    • Korunum
      • Özdeşik: ekleme çıkarma yoksa ayrıdır.
      • Ödünleme: Bir yöndeki büyüme, diğer yöndeki azalmayı ödünler.
      • Tersinebilirlik: İşlem tersine dönerse aynı sonuç yeniden çıkar.
  • Soyut İşlevler Dönemi (12+ yaş)
    • Birleştirici Düşünme: birden çok faktörün bir arada düşünülerek oluşturulmuş, sorunların çözümünde kullanılmasıdır.
    • Görelelik: Kişiye zamana ve yere göre görelelik
    • Ergen Egosantrizmi: sahne ışığı etkisi(hayali seyirci) ve kişisel efsane(ben yenilmem)
Mersin Üniversitesi-Psikoloji Bölümü'nden 2020 yılında mezun oldum.
Yazı oluşturuldu 50

Benzer yazılar

Aramak istediğinizi üstte yazmaya başlayın ve aramak için enter tuşuna basın. İptal için ESC tuşuna basın.

Üste dön