Vygotsky Gelişim Kuramı

Vygotsky’ye göre, bireyin gelişimi özellikle doğumdan itibaren 24 aya kadar olan süreçte doğal bir seyir izler. Ancak 2 yaşından sonra birey kültürel etkileşimin yoğun olduğu alana geçer. Vygotsky, gelişimin kaynağını psikolojik süreçler değil çevre faktörlerine dayandırır. Bu bakımdan, Piaget’in bilişsel gelişim kuramıyla farklı bir perspektife sahiptir. Vygotsky’ye göre gelişim dönemleri, ilkel dönem, naif psikoloji dönemi, benmerkezci konuşma dönemi ve içeriye büyüme dönemi olarak dört temel aşamada ele alınır.

a) İlkel Dönem: Bu dönemde bebek, koşullanma aracılığıyla öğrenmeyi gerçekleştirir. Dil gelişimi henüz tamamlanmamıştır ve bebek rastgele öğrenme ve içgüdüsel hareketlerle öğrenmeye devam eder.

b) Naif Psikoloji Dönemi: 24 ile 36 ay arasındaki bu dönemde dil gelişimi başlar. Bebek, dilin basit kullanımını öğrenmeye başlar, ancak dilin karmaşık yapısına henüz hakim değildir.

c) Benmerkezci Konuşma (Kendi Kendine Konuşma-Özel Konuşma) Dönemi: Dil gelişimiyle birlikte problem çözme ve oyun becerileri de gelişir. Bebek, kendisine sorular sorar ve kendisine cevaplar verir. Bu dönemde dilin simgesel yönü gelişir.

d) İçeriye Büyüme Dönemi: Sesli konuşma yerini içsel düşüncelere bırakır. Çocuk artık düşüncelerini içsel olarak ifade eder. Örneğin, çocuğun annesinin söylediklerini sessizce düşünmesi veya hayal etmesi içeriye büyüme dönemi olarak adlandırılır.

Buna Göz Atın  Ahlaki Gelişime İlişkin Alternatif Görüşler

Vygotsky’nin kuramında temel kavramlar şunlardır:

a) Yakın Gelişim Alanı: Bireyin kendi başına gerçekleştirebildikleriyle bir yetişkinle birlikte ortaya koydukları arasındaki farkı ele alır. Öğretmenle birlikte öğrencinin potansiyelinin ortaya çıkarıldığı bu alan, takım çalışması, grup çalışması, düşünce farkındalığı ve problem çözme becerileri gibi özellikleri içerir.

b) Aktivite Teorisi: Belleğin görevlerini sınıflandırma, karar verme ve hatırlama gibi durumları günlük yaşam tecrübelerine dayandırır. Birey, çevreden aldığı bilgilerle yeni fikirler oluşturur, hatırlar ve ilişkilendirir. Deneyimler arttıkça aktivite, hareketlilik ve sosyal ilişkiler de güçlenir.

c) İçselleştirme: Çocuğun sosyal etkileşimlerle elde ettiği deneyimleri kendi benliğine mal etmesidir. Örneğin, annesi oyun oynamak istemediğinde çocuk bunu kendisiyle ilişkilendirerek, annenin kendiyle oynamak istemediğini düşünebilir.

Görüldüğü gibi, Vygotsky sosyo-kültürel yapının gelişim üzerinde büyük etkisi olduğunu vurgulamaktadır. Dil gelişimi, iletişim ve gelişim alanlarındaki temel süreçlerin etkisi, düşüncenin şekillenmesi ve eğitimcilerin sağladığı etkileşimin gelişimle paralellik gösterdiği vurgulanmaktadır. Vygotsky, bu düşünceleriyle sosyal yapısal bir bakış açısının temsilcisi olmuştur.

Mersin Üniversitesi-Psikoloji Bölümü'nden 2020 yılında mezun oldum. Covid-19 döneminde yaygınlaşan "Online Terapi" yöntemi ile psikolojik danışma vermeye devam etmekteyim. Mersin Üniversitesi- Psikoloji Lisans 2016-2020 Çağ Üniversitesi- Psikoloji Yüksek Lisans 2021-2023 Çağ Üniversitesi- Hukuk Fakültesi 2021-2024
Yazı oluşturuldu 158

Benzer yazılar

Aramak istediğinizi üstte yazmaya başlayın ve aramak için enter tuşuna basın. İptal için ESC tuşuna basın.

Üste dön
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklam Engelleyici Algılandı!

Reklamları sevmediğinizi biliyoruz ancak sitemizin maliyetlerini reklamlar ile finanse ediyoruz. Lütfen reklamlara izin verin!