Temel Kavramlar
- Zeka: Çevreye uyum sağlama, baş etme
- Gözden geçirilmiş klinik Yöntem: Yarı yapılandırılmış bir araştırma ortamı. Vaka incelemesi öncesinde çocuğun düşünce yapısını ortaya çıkarmak amaçlanır.
- Örgütleme: Amaç Denge Kurma
- Şema: Örgütlenmiş davranışlardır.
- Zihinsel Şema: Top çeşitlerini bilmek.
- Davranışsal Şema: Top oynamak.
- Uyun Sağlama: Çevre ile etkileşirken uyumlu olma
- Özümleme: yeni bilgiyi, eski şema ile açıklama
- Uyma: şemalar yeni durumu açıklamak için yetersiz yeni şema oluşturma.
- Dengeleme: Yeni edinilen bilgilere göre zihni dengeli hale getirebilme.
- Olgunlaşma: Fiziki gelişimi ifade eder.
- Yaşantı
- Kültürel Aktarım
Kuramın 4 temel kuralı
- Kuramda evreler değişmez.
- Hiyerarşi oluşturur.
- Gelişim oranlarında farklılık vardır.
- Her evre kendi özelliklerini gösterir
Kuramın Evreleri

- Duyusal Motor Dönemi(0-2 yaş) dünyayı öğrenme kanalları duyulardır. Bu dönemde beden farkındalığı, vücut parçaları arasında koordinasyon, yürüme, tuvalet eğitimine hazırlık evresidir.
- Doğuştan gelen refleksler aynen devam eder
- Ses bulaşması: ağlama, gülme
- Nesne sürekliliği: nesnelerin hareket etmesini halinde tamamen kaybolmadığı
- Ertelenmiş taklit: akılda tutma
- Hedefe yönelik davranış: anneye doğru uzanmak
- İşlem Öncesi Dönem(2-7 yaş) sembolik fonksiyon ortaya çıkar. Dil gelişir.
- Ayrımlaşmamış sesler. Ham sesinden yemek istiyorum ya da yiyorum sesine
- Tek yönlü düşünce: Düşünceleri tersten ifade edemez.
- Devresel Tepki: Bilginin sürekli tekrarı
- Sembolik oyun
- Egosantrizm: Ben merkezcilik.
- Paralel oyun: bir arada ancak birlikte değil
- Toplu Monolog:
- Kişi Sürekliliği: elbise ve görüntülerin dışında kişinin kalıcı olduğunu anlar.
- Animizm: cansız nesnelere canlı gibi davranması. TV’de gördüğü birinin gözyaşını silmesi.
- Somut İşlevler Dönemi(7-12 yaş)
- Sınıflama ve sıralama işlevleri
- Tersine döndürme: 8×4=4×8
- Perspektif etme: Başkalarının düşünceleri olduğu gibi kavrama, yerine koyma
- Korunum
- Özdeşik: ekleme çıkarma yoksa ayrıdır.
- Ödünleme: Bir yöndeki büyüme, diğer yöndeki azalmayı ödünler.
- Tersinebilirlik: İşlem tersine dönerse aynı sonuç yeniden çıkar.
- Soyut İşlevler Dönemi (12+ yaş)
- Birleştirici Düşünme: birden çok faktörün bir arada düşünülerek oluşturulmuş, sorunların çözümünde kullanılmasıdır.
- Görelelik: Kişiye zamana ve yere göre görelelik
- Ergen Egosantrizmi: sahne ışığı etkisi(hayali seyirci) ve kişisel efsane(ben yenilmem)