Piaget : Bilişsel Gelişim Evreleri

Temel Kavramlar

  • Zeka: Çevreye uyum sağlama, baş etme
  • Gözden geçirilmiş klinik Yöntem: Yarı yapılandırılmış bir araştırma ortamı. Vaka incelemesi öncesinde çocuğun düşünce yapısını ortaya çıkarmak amaçlanır.
  • Örgütleme: Amaç Denge Kurma
  • Şema: Örgütlenmiş davranışlardır.
    • Zihinsel Şema: Top çeşitlerini bilmek.
    • Davranışsal Şema: Top oynamak.
  • Uyun Sağlama: Çevre ile etkileşirken uyumlu olma
    • Özümleme: yeni bilgiyi, eski şema ile açıklama
    • Uyma: şemalar yeni durumu açıklamak için yetersiz yeni şema oluşturma.
  • Dengeleme: Yeni edinilen bilgilere göre zihni dengeli hale getirebilme.
  • Olgunlaşma: Fiziki gelişimi ifade eder.
  • Yaşantı
  • Kültürel Aktarım

Kuramın 4 temel kuralı

  1. Kuramda evreler değişmez.
  2. Hiyerarşi oluşturur.
  3. Gelişim oranlarında farklılık vardır.
  4. Her evre kendi özelliklerini gösterir

Kuramın Evreleri

  • Duyusal Motor Dönemi(0-2 yaş) dünyayı öğrenme kanalları duyulardır. Bu dönemde beden farkındalığı, vücut parçaları arasında koordinasyon, yürüme, tuvalet eğitimine hazırlık evresidir.
    • Doğuştan gelen refleksler aynen devam eder
    • Ses bulaşması: ağlama, gülme
    • Nesne sürekliliği: nesnelerin hareket etmesini halinde tamamen kaybolmadığı
    • Ertelenmiş taklit: akılda tutma
    • Hedefe yönelik davranış: anneye doğru uzanmak
  • İşlem Öncesi Dönem(2-7 yaş) sembolik fonksiyon ortaya çıkar. Dil gelişir.
    • Ayrımlaşmamış sesler. Ham sesinden yemek istiyorum ya da yiyorum sesine
    • Tek yönlü düşünce: Düşünceleri tersten ifade edemez.
    • Devresel Tepki: Bilginin sürekli tekrarı
    • Sembolik oyun
    • Egosantrizm: Ben merkezcilik.
    • Paralel oyun: bir arada ancak birlikte değil
    • Toplu Monolog:
    • Kişi Sürekliliği: elbise ve görüntülerin dışında kişinin kalıcı olduğunu anlar.
    • Animizm: cansız nesnelere canlı gibi davranması. TV’de gördüğü birinin gözyaşını silmesi.
  • Somut İşlevler Dönemi(7-12 yaş)
    • Sınıflama ve sıralama işlevleri
    • Tersine döndürme: 8×4=4×8
    • Perspektif etme: Başkalarının düşünceleri olduğu gibi kavrama, yerine koyma
    • Korunum
      • Özdeşik: ekleme çıkarma yoksa ayrıdır.
      • Ödünleme: Bir yöndeki büyüme, diğer yöndeki azalmayı ödünler.
      • Tersinebilirlik: İşlem tersine dönerse aynı sonuç yeniden çıkar.
  • Soyut İşlevler Dönemi (12+ yaş)
    • Birleştirici Düşünme: birden çok faktörün bir arada düşünülerek oluşturulmuş, sorunların çözümünde kullanılmasıdır.
    • Görelelik: Kişiye zamana ve yere göre görelelik
    • Ergen Egosantrizmi: sahne ışığı etkisi(hayali seyirci) ve kişisel efsane(ben yenilmem)
Mersin Üniversitesi-Psikoloji Bölümü'nden 2020 yılında mezun oldum. Covid-19 döneminde yaygınlaşan "Online Terapi" yöntemi ile psikolojik danışma vermeye devam etmekteyim. Mersin Üniversitesi- Psikoloji Lisans 2016-2020 Çağ Üniversitesi- Psikoloji Yüksek Lisans 2021-2023 Çağ Üniversitesi- Hukuk Fakültesi 2021-2024
Yazı oluşturuldu 158

Benzer yazılar

Aramak istediğinizi üstte yazmaya başlayın ve aramak için enter tuşuna basın. İptal için ESC tuşuna basın.

Üste dön
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklam Engelleyici Algılandı!

Reklamları sevmediğinizi biliyoruz ancak sitemizin maliyetlerini reklamlar ile finanse ediyoruz. Lütfen reklamlara izin verin!